اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۲:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۲
اذان مغرب ۱۹:۲۸:۳۴
طلوع آفتاب ۰۴:۵۴:۱۵
غروب آفتاب ۱۹:۰۸:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۰:۴۹
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ - ۱۶:۳۴
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

دیدار چشم‌آبی‌ها با دولتی‌ها/ تیک‌های عصبی اصلاح‌طلبان از بررسی برجام/ یک اصولگرا ستاره بخت روحانی در مجلس

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات مطالب خود را بر سخنان عارف در مورد تمایز اصلاح‌طلبان با فتنه‌گران و نامه علی مطهری به وزیر دادگستری متمرکز ساختند.

دیدار چشم‌آبی‌ها با دولتی‌ها/ تیک‌های عصبی اصلاح‌طلبان از بررسی برجام/ یک اصولگرا ستاره بخت روحانی در مجلس
به گزارش سراج24،رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

این روزنامه‌ها برای القای اختلاف در میان اصول‌گرایان سخنان محمدرضا باهنر را تعبیر به تغییر فرماندهی و محوریت وحدت از شورای فقها دانستند؛ از سوی دیگر روزنامه آرمان‌امروز علی لاریجانی را همکاری «استراتژیک» دولت روحانی و مصلح سیاسی که دوست اصولگرایان و یاور اصلاح‌طلبان معرفی می‌کند که در شرایط فعلی نقشی اثرگذار در سیاست داخلی ایفا خواهد کرد و این گزاره‌ها از سوی روزنامه حامی کارگزاران سازندگی گمانه‌زنی‌ها برای پیوند سیاسی میان حامیان دولت و رییس مجلس را تقویت می‌کند.

تنش در نشست کمیسیون برجامروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای«رئیس‌جمهور اتریش؛ امروز در تهران» و «ایران مملکت صلح و دوستی است» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· ظهور مجدد سعید جلیلی

سکوت سعید جلیلی پس از دو سال در کمیسیون ویژه برجام بهارستان شکست و رییس سابق تیم مذاکرات هسته‌ای از کارنامه خود دفاع کرد و گلایه‌های غیرمستقیم به نتیجه برجام کرد و این آغاز گمانه‌زنی‌ها برای ظهور مجدد سعید جلیلی در عرصه سیاست کشور است.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در تحلیل سیاست‌ورزی سعید جلیلی نوشت: «نکته جالب و حاشیه ساز سخنان جلیلی در این سخنرانی‌ها و حواشی پس از آن، این بود که جلیلی مدعی شده بود طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای در دوران ریاست او برتیم ایرانی مذاکره کننده، همان زمان آماده رفع تحریم‌ها بوده است؛ ادعایی که نه تنها طی دو سال اخیر از سوی او و همراهانش در آن مذاکرات از جمله علی باقری مطرح نشده بود، بلکه همین حالا نیز ابهامات فراوانی بر می‌انگیزد؛ از جمله اینکه اگر طرف مقابل تا این حد آماده رفع تحریم در دولت قبل بود، پس چرا مذاکرات در دولت جدید که بنا به ادعای همفکران جلیلی، تا حد زیادی هم مذاکره کنندگان ایرانی، آمادگی امتیاز دادن به طرف غربی را داشته اند تا این حد به طول انجامیده است؟ اما مهمتر از همه اینها، دلایل افزایش تحرک سعید جلیلی در این روزهاست؛ روزهایی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی‌منتهی می‌شود و گفته می‌شود جلیلی گزینه اصلی جبهه پایداری نه تنها برای ورود به مجلس، بلکه برای تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی‌است.

کمپین دعوت از سعید جلیلی برای انتخابات مجلس توسط یارانش از پاییز دو سال پیش در فضای مجازی راه‌اندازی شده و او هم اکنون در حال افزایش فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای خود است.اردیبهشت ماه امسال، دیدار سعید جلیلی با آیت‌الله مصباح یزدی، گمانه‌ها در مورد احتمال کاندیداتوری او در انتخابات مجلس را افزایش داد و حالا گفته می‌شود جلیلی قصد دارد از قم یا مشهد برای مجلس آینده کاندیدا شود و برای این کاندیداتوری، نه تنها از حمایت جبهه پایداری برخوردار است، بلکه آیت‌الله مصباح نیز از او پشتیبانی می‌کند. راز افزایش فعالیت‌های جلیلی را در همین برنامه او برای انتخابات مجلس آینده باید جستجو کرد.»

تنش در نشست کمیسیون برجامروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌دو‌شنبه را به تیترهای «سنتی‌ها در میدان اعتدال» و «ترافیک دیپلماتیک در تهران» اختصاص داد.

· وحدت اصولگرایان در میانه تکثر

روزنامه ابتکار مدعی است که «راس» وحدت اصول‌گرایان و چگونگی حضور «لاریجانی» در انتخابات گره‌های وحدت‌یابی این جریان سیاسی است؛ آنان مدعی هستند که اصولگرایان خواهان محوریت جامعتین هستند و از پذیرش شورای علما ابا دارند و از سوی دیگر تکالیف حضور علی لاریجانی در سامانه وحدت مشخص نیست.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «مساله اصلی این جاست که بسیاری از اصولگرایان هرچند زعامت آیت‌الله یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت را قبول دارند، اما با پذیرش زعامت آیت‌الله مصباح یزدی مشکل جدی دارند. دلیل اصلی این گروه، شناخته شدن جبهه پایداری و رهبر معنوی آن به عنوان اصلی‌ترین عامل برهم‌زننده وحدت اصولگرایان است که نه تنها در انتخابات مجلس نهم حمایت از لیست جبهه متحد – مورد تایید جامعتین – را نپذیرفت و لیست جداگانه داد، بلکه در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 نیز با معرفی کاندیدای جداگانه (سعید جلیلی) عملا رسیدن به وحدت را تحت‌الشعاع قرار داد و تعدد کاندیداهای اصولگرا در نهایت باعث شد یک چهره اعتدالی با حمایت اصلاح‌طلبان سکاندار پاستور شود.

یکی از اصلی‌ترین چهره‌هایی که در معمای وحدت اصولگرایان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، علی لاریجانی است. رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، در سال‌های اخیر به عنوان یک اصولگرای معتدل شناخته می‌شود. از سوی دیگر تقابل پیروان آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری با وی نیز در سال‌های اخیر بر هیچ کس پوشیده نیست. از توهین و پرتاب کفش به سوی لاریجانی هنگام سخنرانی در مراسم 22 بهمن شهر قم تا سخنان توهین‌آمیز برخی نمایندگان جبهه پایداری در صحن مجلس یا مصاحبه‌های خود علیه رئیس مجلس نشان می‌دهد که موضوع جدی‌تر از برخی گمانه‌هاست.تحلیل‌ها از شیوه حضور لاریجانی در انتخابات آینده متفاوت است. گروهی می‌گویند وی در نهایت رای جامعتین را خواهد پذیرفت، گروهی اعتقاد دارند جمعی از اصولگرایان معتدل گرد وی جمع خواهند شد و گروهی از ائتلاف احتمالی وی با اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان خبر می‌دهند.»

 

تنش در نشست کمیسیون برجامروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «با چه جسارتی اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر می‌خوانید؟» و «چک رفت، اسپانیا آمد» اختصاص داده است.

· تنش در نشست کمیسیون برجام

همه اصلاحات علیه کمیسیون ویژه برجام بهارستان گام بر می‌دارند؛ آنان ابتدا به تنزل جایگاه حقوقی این کمیسیون پرداختند و سپس به حاشیه‌سازی با امتناع زاکانی از حضور در برنامه تلویزیونی با حضور بعیدی‌نژاد و حالا خبر از تشنج در کمیسیون می‌دهند.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد پیرامون جلسه بررسی کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: «تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید؛ همان دستی که چند ماه پیش به سمت وزیر خارجه امریکا خودکار پرت کرد، دیروز در جلسه کمیسیون ویژه عینکش را روی میز کوبید. آخرین جلسه هسته‌ای مجلس با التهاب به پایان رسید؛ تنشی بین عباس عراقچی و منتقدان برجام. تنش بر سر مقایسه قطعنامه‌های ١٩٢٩ و ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع بازرسی‌ها و همینطور مساله رآکتور آب سنگین اراک؛ تنش‌هایی که البته نه راهی به قاب تلویزیون پیدا می‌کنند و نه به گزارش سخنگوی کمیسیون از جلسات این مجموعه. چه آنکه سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه در گفت‌وگو با «اعتماد» اصل درگیری لفظی در جلسه دیروز را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «در جلسات ما فقط گفت‌وگوها جدی است و آقایان هم نباید اینقدر دل نازک و زود رنج باشند. جدی بودن گفت‌وگوها به هیچ عنوان به معنای دعوا نیست.» این اما روایتی است که دیگرانی در کمیسیون برجام آن را رد کرده‌اند. وحید احمدی، نماینده عضو کمیسیون ویژه در گفت‌وگو با ایلنا و همینطور عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با «اعتماد» تایید کرده‌اند که کار بررسی برجام در جلسه دیروز به جدال لفظی جدی بین عباس عراقچی و منتقدان او کشیده شده است. در این میان اما یک نماینده که نخواست نامش منتشر شود توضیحات بیشتری درباره تنش دیروز به «اعتماد» داده است؛ تنشی که در جریان آن دیگر خبری از خونسردی قبلی عراقچی در مواجهه با منتقدان داخلی نبوده است.»

تنش در نشست کمیسیون برجامروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«برسد به دست وزیر دادگستری» و«احمدی نژاد حاضر بود چشمان مرا در بیاورد» اختصاص داد.

· جای خالی زنان در خبرگان

گروه سیاسی روزنامه شرق به بررسی نقش‌آفرینی زنان در مجلس خبرگان پرداخته است؛ اولین و آخرین زن حاضر در خبرگان «منیره گرجی» است که در مجلس خبرگان قانون اساسی شرکت داشت و در گمانه زنی‌ها برای انتخابات مجلس خبرگان در اسفند ماه نامی از زنان دیده نمی‌شود.

نویسنده یادداشت با بیان نارسایی در شناخت کارکردهای مجلس خبرگان در میان زنان نوشت: «به‌هرترتیب، عامل جنسیت در شرایط انتخاب‌شوندگان مجلس خبرگان به چشم نمی‌خورد، اما تاکنون حتی یک زن مجتهده و واجد شرایط که بی‌گمان در بافت تحصیلات حوزوی در ایران، به ویژه پس از تأسیس جمهوری اسلامی فراوان است، وارد مجلس خبرگان رهبری نشده است و به خاطر تجربه سال‌های اخیر، امید چندانی نیز به حضور زنان در این مجلس نیست، اما با توجه به رنگ‌وبوی سیاسی‌ای که این مجلس در چند سال گذشته و در جریان برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه داشته است، می‌توان انتظار داشت توجه زنان نیز بار دیگر به حضور در این رکن مهم در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران جلب شود.»

تنش در نشست کمیسیون برجامروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «احمدی‌نژاد می‌خواست چشمم را درآورد!» و «محرمانه با جلیلی؛ نامحرمانه با ظریف» اختصاص داد.

· لاریجانی، فرصتی مغتنم برای روحانی

علی لاریجانی «تغییر» کرده است؛ این مقدمه‌ی برای آغاز تحلیل های هم‌گرایانه میان دو قطب اصلاحات و حامیان لاریجانی است. روزنامه آرمان‌امروز علی لاریجانی را همکاری «استراتژیک» دولت روحانی و مصلح سیاسی که دوست اصولگرایان و یاور اصلاح‌طلبان معرفی می‌کند که در شرایط فعلی نقشی اثرگذار در سیاست داخلی ایفا خواهد کرد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در تحلیل سیاست‌ورزی لاریجانی نوشت: «علی لاریجانی یک اصولگراست و در این مشی تردیدی نباید داشت اما اصولگرای همراه با پیشوند میانه‌رو. برای اثبات این ادعا لازم نیست مسیری طولانی را طی کرد و با کمی عقبگرد و بازگشت به سال 92 به خوبی مشی او مشخص می‌شود. در آن برهه که دولت دکتر روحانی به روی کار آمد، اصولگرایان به دو بخش تقسیم شدند. بخشی که به رغم ادعای اصولگرا بودن روحانی اما به وی هجمه برده و منتقد پروپاقرص او شدند و بخش دیگر علی لاریجانی و همفکران او بودند که مشی اعتدال را پیش گرفتند و کمک به دولت را به عنوان وظیفه در ذهن حک کردند. جایگاه لاریجانی برای دولت بسیار مغتنم بود چراکه فرصت تبادل قدرت و ایجاد توازن را تا حد قابل توجهی فراهم می‌کرد و همچنین اعتقاد روحانی به لاریجانی در نقش یک مصلح سبب شد تا از نظرات رئیس مجلس در چینش کابینه بهره ببرد. همچنین لاریجانی به خوبی می‌دانست همراهی او با دولت یک امتیاز مثبت برای بقای ریاستش در مجلس دهم خواهد شد و این موضوعی بود که تمام میانه‌روها از آن استقبال می‌کنند.»

تنش در نشست کمیسیون برجامروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «طرح ارتقای کیفیت روی میز خودروسازان» و «رونمایی از آثار جدید فرشچیان» اختصاص داد.

· ترافیک دیپلمات‌ها در تهران

چشم آبی‌ها راهی تهران خواهند شد؛ دوران پس از اعلام برجام هم‌زمان با حضور دیپلمات‌های اروپایی برای همگرایی بیشتر با دولت یازدهم شده است.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا نوشت: « چهره‌ها و مقامات بلند مرتبه غربی در سفر به تهران گوی سبقت از یکدیگر ربوده‌اند. بعد از سفر فدریکا موگرینی، لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس به عنوان دو عضو اروپایی گروه کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران که حضوری زودهنگام در کشورمان داشتند، حالا مقامات بلندپایه چک، اسپانیا و اتریش هم میهمان این روزهای دستگاه دیپلماسی کشورمان هستند. در این میان سفر امروز(دوشنبه) هاینتس فیشر، رئیس جمهوری اتریش به تهران که بعد از قریب به 11 سال از آخرین حضور یک مقام تراز اول غربی در تهران رقم می‌خورد، نشان از آن دارد که دولت یازدهم تا اینجای کار پای ثابت دیپلماسی با همه کشورهای تأثیرگذار در مناسبات جهانی بوده است. دیدار و گفت‌و‌گوهایی که رو در روی سیاستمداران کشورهای مختلف و ذیل یکی از شعارهای اصلی دولت حسن روحانی یعنی تنش زدایی و ارتباط فعال و سازنده با جهان صورت می‌گیرد و ناظر بر آن است که موفقیت دولت در حل پرونده هسته‌ای و زدودن موانع از سر راه رابطه با بازیگران مهم جهان، فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا نقش تأثیرگذار ایران در معادلات خارجی به رسمیت شناخته شود. این رفت و آمدها در حالی است که روزگاری نه چندان دور ایران در انزوایی گرفتار آمده بود که ماحصل نگاه دولت گذشته به برقراری رابطه با بازیگران کمتر شناخته شده بود، اتفاقی برآمده از فقدان تعامل با کشورهای تأثیرگذار که خود در ناکامی در حل چالش‌ها بویژه چالش پرونده هسته‌ای تأثیر بسزایی داشت.»

 

 

منبع:مشرق

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••